Books | Dielo III
Dielo III
Neskorý autoportrét, Čítanie z údelu, Vážka, Malá nočná hudba
Edition: Dielo Milana Rúfusa
Pages count: | 240 |
Bond: | pevná väzba s prebalom |
Dimensions: | 135×205 mm |
Release year: | 2003 |
Weight: | 420 |
ISBN: | 8089178014 |
Tretí zväzok Diela Milana Rúfusa obsahuje štyri básnické knihy pre dospelých z 80. a 90. rokov: Neskorý autoportrét, Čítanie z údelu, Vážka, Malá nočná hudba. Knihu ilustroval Dušan Kállay, úvodnú štúdiu napísal Ján Zambor.
UKÁŽKY
Ibaže sú deti...
Čo tuším občas, nechám radšej tmám.
Aká nás ešte čaká bolesť? Kde sa vynorí
z hlbiny dňa či noci? Z akej chvíle
vytryskne náhla a taká samozrejmá,
akoby bola odjakživa tam?
Veľmi sa bojím, že miera Tvojho hnevu
sa naplnila, Pane. A že v Sodome
už nieto spravodlivých.
Ibaže sú deti.
Ako naložíš s deťmi? Ako príroda,
čo jakživ plytvá mláďatmi, keď svedčí
vo vlastný prospech?
No Ty si od nej väčší.
Práve väčší
tým menej môžu, o čo viacej smú.
Radšej mi z očí nesnímaj tú tmu.
Pán Björnson
Kto o nás rozpovie,
ak my sme nemí?
Všetko je, kde má byť:
voda je v okove,
studňa je v zemi –
všetko je pri sebe.
Len my sme mimo.
V tíšine posunkov,
v jazyku mímov.
Kto si nás prečíta
a za nás povie,
pán Björnson..?
Veď i tá
večnosť je v slove.
Kto jej raz dosvedčí
pred Božím kreslom
stádočko bez reči?
Slovensko bez slov.
Pán Björnson.
Básnik a bolesť
V. Holanovi
Áno, môj básnik,
aj ja už žijem potrebne dlho na to,
aby som poznal. Akýže to zvuk
dolieha ku nám z podstatových hlbín.
Že to tam sumec práve dojedá
zvyšky Ofélie a o poschodie vyššie
stoická mačka na záhradnom múre
povahou veci žerie slávika.
Poznám ten zvuk a ani sa už nebúrim.
Už vlastne iba jedno neviem prijať:
načo je tomu navyše ešte básnik,
načo sú veľké smutné oči srny?
Čej zvrátenej a scestnej radosti tu
nestačí tŕň
a chce i nahých v tŕní?
Pax humana
Picasso nás bol varoval:
- Nemaľoval som holubicu, bol to holub.
A na holuba pozor, je to drsný vták.
Otec ich kreslil celé dni
a hovorieval o nich tak,
akoby chutnal zlomené víno: „Holub
je, chlapče, tvrdý, chce neúprosne svoje.
Mäkké sú, pravda, jeho prsné piesne.“ –
Čo pamätá si Pablo Ruiz, to je
akoby rőntgen Picassovho oka:
i hlboko i presne.